Oltář patří do skupiny osmi původně utrakvistických oltářů na českém území, které využívají unikátní andělskou ikonografii. Skládá se z centrální desky se dvěma anděly adorujícími svatostánek a bočních otvíravých křídel se čtyřmi panenskými světicemi z vnitřní strany a pašijovými scénami z vnější strany. Malby pocházejí z prvních let 16. století. Zcela unikátní je využití výzdobné techniky presbrokátu. Tento utrakvistický oltář se zachoval pouze díky tomu, že byl později adaptován pro potřeby katolické liturgie.
Nacházel se v nevyhovujícím stavu, konstrukce byla rozeschlá, dřevěné části poškozeny aktivním červotočem, některé dekorativní prvky chyběly, malby byly znečištěny, lokálně přemalovány a místy odpadlé. Koncepce stanovená širším odborným kolektivem směřovala k rehabilitaci původní malby. IR průzkumy pomohly lépe poznat původní autorskou podkresbu. Ozářením byl likvidován dřevokazný hmyz, konstrukce centrální desky byla zpevněna a doplněna, chybějící řezbářské prvky nahrazeny. Po restaurování je oltář prezentován ve výstavních prostorách hradu Rychmburk na Chrudimsku. Do kostela sv. Kateřiny se vrátí po dokončení jeho obnovy.
Restaurátorka ak. mal. Eva Skarolková je nominována za maximálně zodpovědný přístup k restaurování. Náročným restaurátorským zásahem došlo k záchraně hmotné podstaty díla a obnovení jeho uměleckohistorických hodnot.
Nominuje NPÚ, ÚOP v Pardubicích.
Na cenu NPÚ v kategorii Restaurování je navržena ak. mal. Eva Skarolková.