Prezentace a interpretace historického prostředí jako nedílná součást kulturní výchovy a vzdělávání v čase nových médií a tzv. tekuté modernity.

Projekt řeší otázku, jak v době nových médií a tzv. tekuté modernity systematicky utvářet a dlouhodobě podporovat aktivní postoj veřejnosti k ochraně kulturního dědictví a péči o něj, přičemž sleduje dva synergické cíle: revitalizaci průvodcovské služby v historickém prostředí koncepčně provazuje s regionální podporou místní péče o kulturní dědictví a s rozvojem dobrovolnictví. Motivaci zájmu co nejširší veřejnosti o památkové hodnoty a památkovou péči tak spojuje zároveň s vytvářením podmínek pro uplatnění individuálních zájmů, sdílení společné identity a zachování regionálních kulturních hodnot pro budoucnost. V rovině inovací projekt sleduje obě priority specifického cíle NAKI II, 2. Kulturní dědictví, vzdělávání a média, které formou tzv. akčního výzkumu zakotvuje v činnosti Národního památkového ústavu a ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy rovněž metodologicky a systémově propojuje se vzdělávací praxí.

Jedinečnost řešení spočívá v propojování tvorby, implementace a evaluace nových přístupů a forem interpretace kulturního dědictví s různými typy dalšího vzdělávání (tj. profesním, občanským a zájmovým), které se odehrává za aktivní spoluúčasti všech zainteresovaných. Projekt kombinuje inovaci profesního vzdělávání pracovníků NPÚ (zejm. průvodců) s občanským a zájmovým vzděláváním širší veřejnosti. Modernizaci nejrozšířenější interpretační praxe na státních památkách v ČR uskutečňuje v těsné spolupráci s neziskovým sektorem a dobrovolníky, kteří se angažují na poli ochrany, prezentace a interpretace místního kulturního dědictví. Vzájemná zpětná vazba všech zúčastněných tak zároveň aktualizuje kritéria i průběh kvalitní interpretace památek a posílí odborné aspekty demokratické péče o kulturní dědictví. Výstupy projektu, zejména metodiky, poskytnou podporu státní i nestátní památkové péči, uplatní se ve vzdělávání, v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.

Řešitel za NPÚ: PhDr. Martina Indrová

Na řešení se dále za NPÚ podíleli: Mgr. Petr Hudec, MgA. Naděžda Rezková Přibylová, Mgr. Tomáš Wizovský

Výsledky projektu v RIV:

Počet výsledků projektu v RIV celkem

33

Workshop:

Přežijí prohlídky s průvodcem? (2019)

Workshop:

Genius loci, ve dne i v noci (2019)

Workshop:

Sylaby aneb Jak měnit neměnné (2019)

Workshop:

Všude číhá INSPIRACE (2019)

Recenzovaný odborný článek

Kdo jsou a co potřebují průvodci na objektech Národního památkového ústavu? (2019)

Workshop:

Sylaby aneb Jak měnit neměnné II. (2020)

Recenzovaný odborný článek

Přežijí prohlídky s průvodci? Výsledky výzkumu mezi návštěvníky památkových objektů (2021)

Recenzovaný odborný článek

Nové přístupy k živé interpretaci památek: výklad, prezentace nebo interpretace? (2018)

Workshop:

Přežijí prohlídky s průvodcem? (2019)

Workshop:

Genius loci, ve dne i v noci (2019)

Workshop:

Sylaby aneb Jak měnit neměnné (2019)

Workshop:

Všude číhá INSPIRACE (2019)

Recenzovaný odborný článek

Kdo jsou a co potřebují průvodci na objektech Národního památkového ústavu? (2020)

Workshop:

Sylaby aneb Jak měnit neměnné II. (2020)

Workshop:

Storytelling. Tvůrčí workshop pro sezónní průvodce (2020)

Recenzovaný odborný článek

Obraz zpřístupňování památek v československém a českém hraném filmu a televizní inscenaci (2020)

Recenzovaný odborný článek

A vpravo vidíte intarzovanou komodu… Formální a obsahová analýza sylabů Národního památkového ústavu (2021)

Recenzovaný odborný článek

Přežijí prohlídky s průvodci? Výsledky výzkumu mezi návštěvníky památek (2021)

Workshop:

Sylaby II. - Lázně ducha (2021)

Workshop:

Workshop Můj dům, můj hrad I. (2021)

Workshop:

Workshop Můj dům, můj hrad II. (2021)

Workshop:

Workshop tvůrčího psaní I. (2021)

Workshop:

Workshop tvůrčího psaní II. (2021)

Workshop:

Workshop tvůrčího psaní III. (2021)

Workshop:

Workshop Rétorika (nejen) pro průvodce I. (2021)

Workshop:

Workshop Rétorika (nejen) pro průvodce II. (2021)

Workshop:

Umění vyprávět příběhy. Tvůrčí workshop pro sezónní průvodce. (2021)

Workshop:

Workshop pro průvodce SH Rožmberk (2021)

Audiovizuální tvorba:

Pražská Invalidovna (2021)

Audiovizuální tvorba:

Před prohlídkou. Instruktážní film pro průvodce. (2021)

Audiovizuální tvorba:

Práce s průvodcovským textem. Instruktážní film pro průvodce. (2021)

Audiovizuální tvorba:

Na prohlídce. Instruktážní film pro průvodce. (2021)

Audiovizuální tvorba:

Rétorika a hlasová hygiena. Instruktážní film pro průvodce. (2021)